2013. március 24., vasárnap

Dr.Bruce Lipton: Tudat a belső teremtő

Hit és tudomány...

Immár bizonyos, hogy gondolataink átprogramozásával szervezetünkön is változtathatunk! Aki elolvassa ezt a könyvet, egyszer és mindenkorra megváltoztatja elképzeléseit a gondolkodás természetéről. Megdöbbentő felfedezések arról tanúskodnak, hogy gondolataink szervezetünk valamennyi sejtjére hatással vannak. A szerző – neves sejtbiológus – képekkel és mindennapi példákkal, közérthetően és szellemesen fejti ki mindezt. Eszerint nem a gének és a DNS szabályozzák az életfolyamatokat, hanem sejten kívüli tényezők. Többek között azok az erőterek, amelyeket pozitív és negatív gondolataink gerjesztenek. Ez alapvetően befolyásolja személyes életünket és az emberiség jövőjét. 
Nagyszerű, mélyenszántó könyv ez, amelyet gyönyörűség olvasni. Nem kevesebbet közöl, mint a rég keresett "hiányzó láncszemet" anyag és tudat között. Valóságos enciklopédiája a legfrissebb ismereteknek, egyszerre világítóan okos és átláthatóan világos. E kötet lapjain olyan vadonatúj és felforgató világkép bontakozik ki, amely sarkaiból fordíthatja ki a jelenlegi tudományt. 
"Az élet természetére vonatkozó felismeréseim engem is meglepetésszerűen értek. Közel két évtizeden át a biológia központi dogmáját – miszerint az életet gének szabályozzák – programoztam orvostanhallgatók agyába. Másfelől nem is voltam olyan nagyon meglepve. Ösztönösen mindig is éreztem, hogy valami nincs rendjén a genetikai determinizmussal… mindenesetre feldobott, hogy nézeteim megváltoztatásával az életemet is átformálhatom. Eltöltött a lelkesedés, amikor rájöttem, hogy a tudomány útját járva áldozatból sorsom kovácsává léphetek elő."

2013. március 10., vasárnap

Kineziológia: segítség a tanulásban 4


Azt ígértem, hogy megmutatok egy rövid programot a tanulás és a vizsgák átvészelésére.
Felhívom a figyelmet, hogy mindez nem varázslat. Segítséget nyújt a tanuláshoz és vizsgahelyzetekben. Csak olyan tudást hozhat felszínre, ami már bent van a fejedben :-)))
Gyakorlást igényel, ami nem megy egyik napról a másikra. Reggel és este javaslom a gyakorlatokat akár ágyban fekve is. Plusz tanulás és vizsga előtt.
Még valami. Az előző cikkekből kiderülhetett, hogy egyénenként más-más programra lehet szükségünk. Ami most következik, az egy általánosan használható program.

Először is a két agyfélteke integrálása a cél. Egyszerű gyakorlat, ha ülve a jobb kezünkkel a bal combunkat érintjük meg úgy, hogy közben a lábunkat egy kicsit fel is emeljük. Aztán a bal kéz jön és a jobb láb. Állva egyszerű keresztezett láb és kézlengetésnek felel meg az előbbi gyakorlat (mintha menetelnénk), de talán fura látvány lehet az osztályteremben...

Rajzolhatunk nyolcasokat is: bal kézzel balra fekvő nyolcast, jobb kézzel jobbra álló nyolcast. Írhatjuk papírra, a tenyerünkre vagy jó nagyban a levegőbe is.
Tanulás előtt mindig végezzük el valamelyik gyakorlatot, hogy a lehető leghatékonyabban tudjunk tanulni.

Amit a testkémiáért tehetünk: igyunk sok vizet. Többet mint szoktunk. Ha lehet, a vizsgán és dolgozat közben is igyunk.
A fülünkön minden fontos akupunktúrás pont megtalálható. Ha megmasszírozzuk a fülünket, akkor ezzel kiegyensúlyozzuk egész testünk energetikáját. Magyarul felturbózzuk kicsit. 
Alulról felfelé, majd fentről lefelé masszírozzuk meg háromszor, hadd legyen jó piros!


Lelkileg is felkészülhetünk. 
A homlok-tarkó tartás mindenki számára nagy segítség lehet. Ekkor a stresszhelyzetben az agytörzsbe tóduló  vérkeringést (ismétlésként ekkor az "üss vagy fuss" elv szerint az érzelmeink irányítanak és nem tudunk gondolkozni) visszacsaljuk a homloklebenybe és a tarkó környékén található látóközpontba. Ha homlokunk lüktetni kezd, akkor elértük, amit akartunk. Ezzel képesek leszünk ismét tudatosan gondolkozni és hozzáférünk az eddig megtanult tudáshoz.


És végül egy kis vizualizációs gyakorlat. Ülj le kényelmesen, csukd be a szemed és fogd meg egyik kezeddel a homlokodat, a másikkal pedig a tarkódat. Várj, míg lüktetést érzel a homlokodon lévő kezedben, 
majd hangolódj rá egy vizsgaszituációra. Gondolj egy már megtörtént (vagy többször is megtörtént) helyzetre. Mondjuk izzadt a tenyered, elkezdett remegni, a gyomrod fájt vagy szívdobogásod lett. Meghallottad a neved és elindultál a tábla felé... Te ezt jobban tudod. Amikor átérzed a helyzet súlyát, akkor próbáld meg kitalálni, hogy ez az érzés milyen színben jelenik meg neked. Amikor ez is megvan, akkor azt gondold ki, hogy milyen színnel tudnál magadon ebben a helyzetben segíteni. Mi nyugtatna meg? Mitől lennél egyensúlyban? Burkold be magad ebbe a színbe, vagy öntsd le magad ilyen színű festékkel, szállj be egy ilyen színnel megtöltött medencébe, vagy ami jól esik. Amikor sikerült megnyugodnod, válassz magadnak egy szimbólumot, amivel a benned most uralkodó érzést tudnád jellemezni. Ez lehet egy tárgy vagy állat, egy növény, kristály, de akár maga a szín is. 


Most megmutattad a testednek, hogyan viselkedjen vizsgahelyzetben. Meg is kell neki tanítanod. Ezt gyakorlással érheted el. Egy idő után aztán már csak rá kell gondolnod a szimbólumodra és máris előhívható ez az állapot.

Ez az egyszerű gyakorlat normális vizsgadrukk esetén segít. Ha nagyobb trauma áll a problémáid mögött, összetettebb segítségre lesz szükséged.

1.Rész
2.Rész
3.Rész

Kineziológia: segítség a tanulásban 3



Táplálkozási/biokémiai egészség a tanulásban


Az agymunka energiába kerül. Ezt többek között a helyes táplálkozással tudjuk megteremteni. Túl sok és nehéz ételek túlzottan elveszik a test figyelmét a szellemi munkáról. (teli hassal inkább elalszunk) Táplálék nélkül pedig máshonnan veszi el a szervezet az energiát, takarékra kapcsol.
Azt is tudjuk, hogy a kávé és a cigaretta vagy egyéb szerek hogyan befolyásolják a tanulási folyamatokat.
Az emberi test kb 70%-a víz. Vízre van szükség a test kémiai és biológiai folyamataihoz, a sejtek közötti anyagcseréhez és az agy és a test közötti kommunikációhoz is. Stresszhelyzetben több vizet használunk fel, mint nyugalmi állapotban. (kiszárad a szánk) A stresszhormonok kiöblítéséhez is vízre van szükség.


Érzelmi/mentális egészség és a tanulás

Az érzelmi stresszt mindenki ismeri, de talán a háttérben zajló folyamatokat kevésbé. Egy kínos felelés emléke sejtmemória szintjén is rögzül bennünk. Ez azt jelenti, hogy későbbi „felelős” helyzetben nem csak félünk tőle, hogy újra megtörténik a kínos jelenet, de testünk is produkálja ugyanazokat a tüneteket: kiszárad a szánk, lüktet a fejünk stb. Lehet, hogy elég csak felállni, máris izgulni kezdünk.
Van azonban kevésbé átlátható következmény is. Például ha egy kislány leesik a bicikliről, az fizikai traumára ugyanúgy emlékszik az agy, mint a lelki traumára, ezért hasonló szituációktól védeni fogja magát a jövőben. Ha olyan helyzetbe kerül tehát, melyet veszélyhelyzetnek ítél meg, védekezni próbál. A tanulásra, dolgozatra, vizsgára nem tud jól odafigyelni, hiszen most a „túlélésre” koncentrál.

A következő cikkben egy rövid programot fogok bemutatni, ami segíthet a tanulásban és a vizsgák átvészelésében. 

1.Rész 2.Rész
4.Rész

Kineziológia: segítség a tanulásban 2


Az egészség fizikai/strukturális oldala és a tanulás

A nagyagy két részből, a jobb és a bal agyféltekéből áll. Ezeket a kéregtest köti össze egymással és az ellentétes testoldallal. Az agyunk és ezáltal a tanulás is akkor működik a legjobban, ha mindkét agyféltekénk be van kapcsolva.
Funkciójukat tekintve teljesen másként működnek: a bal agyfélteke, mely a testünk jobb oldalát irányítja, a tudatos, elemző, próbálkozó agy. Racionális és logikus, kommunikatív, számol és aggódik. Koncentrál, igyekszik, akar, beszél, kérdez és kifejez. Részekre szedi az egészet. (Matematika, nyelvtan, kommunikáció/férfi/aktív)

A jobb agyfélteke ezzel szemben vizuális, kreatív, muzikális, befogadó. Ösztönös, válaszol. Benne él a teljes kép, ő rakja össze az információkat egésszé. Megérző, a testünk bal oldalát irányítja. (Művészlélek/női/passzív)

Ha a két agyfélteke nincs összekapcsolva, gondok jelentkezhetnek tanulás közben.
Például ha tábláról kell másolni, a túlzottan balos agy annyira koncentrál, hogy mindent jól leírjon, hogy épp ezért képtelen az egészet befogadni, így mondjuk akár több betűt is kifelejt a szóból vagy több szót a mondatból.
A jobbos agy fantáziál: mást vél látni, mint ami valójában a táblán szerepel. Lerajzolja, és nem elemzi a látványt.
Olvasás közben a balos ugyan mindent pontosan kiolvas, de fogalma nincs róla, hogy mit olvasott. A jobbos ugyanakkor költ. A cickát cicának olvassa fel, stb.
Balról jobbra olvasunk és írunk. Ha a két agyfélteke összehangolt, akkor remekül megy mindkét tevékenység. De ha egyszerre csak az egyik agyféltekét használjuk, akkor a lap közepéig a jobb agyfélteke, utána pedig a bal dolgozik. Ez okozza a fenti problémákat. 

2013. március 9., szombat

Kineziológia: segítség a tanulásban 1


Ha meg akarjuk érteni, hogyan segíthet a kineziológia a tanulásban, tisztáznunk kell néhány fogalmat.

Az egészség háromszöge: egyenlő oldalú háromszög, melynek oldalai a fizikai/strukturális (csontok, izmok, inak) a táplálkozási/biokémiai és az érzelmi/mentális egészséget szimbolizálják. Ha bármelyik oldal elmozdul, azzal felborul az egyensúly. (Részletesebben itt olvashatsz erről)

Stressz: tulajdonképpen a szervezet reakciója bármely normálistól eltérő terhelésre.  Stresszhelyzetben az ember a „túlélésre” fordítja minden fellelhető energiáját a „küzdj vagy fuss” elv alapján, nem pedig az átgondolt, tudatos cselekvésre. (Részletesebben itt olvashatsz erről)

Hagyományos Kínai Orvoslás: szerint a testben meridiánokon keresztül folyik az életenergia. A stressz okozta kibillentség blokkolja az energia áramlását. Ezek a blokkok hasonló helyzetben aztán aktiválódnak bármelyik síkról legyen is szó, nem engedik az energiát oda, ahol szükség van rá.


Mivel az egészség egyensúlyt jelent, akkor működünk jól tanulás közben (és vizsgahelyzetben is), ha mindhárom oldal kiegyensúlyozott. Bármelyik oldal billen is ki, az befolyásolja a tanulási folyamatot  és persze a másik két oldalt.
Lehet, hogy nehéz ezt most elképzelni, ezért segítek konkrét példákkal. Ha azon jár az eszed, hogy épp összebalhéztál a barátoddal/barátnőddel, vagy valaki bajban van a családban, akkor ugye nehezen megy a tanulás. A lelki bajokhoz társulhatnak mindjárt testi tünetek is: emésztési problémák, alvászavar, derékfájás. 
Üres gyomorral, gyógyszerek hatása alatt lehetnek hangulatváltozásaink, és elgyengült izmok stb. Így sem egyszerű koncentrálni. 
Ha törött lábbal fekszünk otthon, akkor elvileg volna időnk tanulásra, de a hátunk közepére sem kívánjuk, elég vacakul vagyunk így is...




Tehát az egyik "baj" hozza a másikat. Mivel a testünk és a lelkünk remekül megjegyzi ezeket az állapotokat, vizsgaszituációban eszünkbe is jut, a szervezet könnyebben emlékszik erre mint a megtanult képletekre. Hogy miért? Mert azt hiszi, veszélyben van, menti magát.  

Nincs vész, okosak vagyunk: új viselkedést is tanulhatunk, új stratégiát stresszhelyzetre.
A következő részekben a teljesség igénye nélkül adok néhány tippet, hogyan hozhatjuk magunkat olyan állapotba, amelyben jobban megy a tanulás és a teljesítés.
Jó munkát! :-)