2013. március 10., vasárnap

Kineziológia: segítség a tanulásban 4


Azt ígértem, hogy megmutatok egy rövid programot a tanulás és a vizsgák átvészelésére.
Felhívom a figyelmet, hogy mindez nem varázslat. Segítséget nyújt a tanuláshoz és vizsgahelyzetekben. Csak olyan tudást hozhat felszínre, ami már bent van a fejedben :-)))
Gyakorlást igényel, ami nem megy egyik napról a másikra. Reggel és este javaslom a gyakorlatokat akár ágyban fekve is. Plusz tanulás és vizsga előtt.
Még valami. Az előző cikkekből kiderülhetett, hogy egyénenként más-más programra lehet szükségünk. Ami most következik, az egy általánosan használható program.

Először is a két agyfélteke integrálása a cél. Egyszerű gyakorlat, ha ülve a jobb kezünkkel a bal combunkat érintjük meg úgy, hogy közben a lábunkat egy kicsit fel is emeljük. Aztán a bal kéz jön és a jobb láb. Állva egyszerű keresztezett láb és kézlengetésnek felel meg az előbbi gyakorlat (mintha menetelnénk), de talán fura látvány lehet az osztályteremben...

Rajzolhatunk nyolcasokat is: bal kézzel balra fekvő nyolcast, jobb kézzel jobbra álló nyolcast. Írhatjuk papírra, a tenyerünkre vagy jó nagyban a levegőbe is.
Tanulás előtt mindig végezzük el valamelyik gyakorlatot, hogy a lehető leghatékonyabban tudjunk tanulni.

Amit a testkémiáért tehetünk: igyunk sok vizet. Többet mint szoktunk. Ha lehet, a vizsgán és dolgozat közben is igyunk.
A fülünkön minden fontos akupunktúrás pont megtalálható. Ha megmasszírozzuk a fülünket, akkor ezzel kiegyensúlyozzuk egész testünk energetikáját. Magyarul felturbózzuk kicsit. 
Alulról felfelé, majd fentről lefelé masszírozzuk meg háromszor, hadd legyen jó piros!


Lelkileg is felkészülhetünk. 
A homlok-tarkó tartás mindenki számára nagy segítség lehet. Ekkor a stresszhelyzetben az agytörzsbe tóduló  vérkeringést (ismétlésként ekkor az "üss vagy fuss" elv szerint az érzelmeink irányítanak és nem tudunk gondolkozni) visszacsaljuk a homloklebenybe és a tarkó környékén található látóközpontba. Ha homlokunk lüktetni kezd, akkor elértük, amit akartunk. Ezzel képesek leszünk ismét tudatosan gondolkozni és hozzáférünk az eddig megtanult tudáshoz.


És végül egy kis vizualizációs gyakorlat. Ülj le kényelmesen, csukd be a szemed és fogd meg egyik kezeddel a homlokodat, a másikkal pedig a tarkódat. Várj, míg lüktetést érzel a homlokodon lévő kezedben, 
majd hangolódj rá egy vizsgaszituációra. Gondolj egy már megtörtént (vagy többször is megtörtént) helyzetre. Mondjuk izzadt a tenyered, elkezdett remegni, a gyomrod fájt vagy szívdobogásod lett. Meghallottad a neved és elindultál a tábla felé... Te ezt jobban tudod. Amikor átérzed a helyzet súlyát, akkor próbáld meg kitalálni, hogy ez az érzés milyen színben jelenik meg neked. Amikor ez is megvan, akkor azt gondold ki, hogy milyen színnel tudnál magadon ebben a helyzetben segíteni. Mi nyugtatna meg? Mitől lennél egyensúlyban? Burkold be magad ebbe a színbe, vagy öntsd le magad ilyen színű festékkel, szállj be egy ilyen színnel megtöltött medencébe, vagy ami jól esik. Amikor sikerült megnyugodnod, válassz magadnak egy szimbólumot, amivel a benned most uralkodó érzést tudnád jellemezni. Ez lehet egy tárgy vagy állat, egy növény, kristály, de akár maga a szín is. 


Most megmutattad a testednek, hogyan viselkedjen vizsgahelyzetben. Meg is kell neki tanítanod. Ezt gyakorlással érheted el. Egy idő után aztán már csak rá kell gondolnod a szimbólumodra és máris előhívható ez az állapot.

Ez az egyszerű gyakorlat normális vizsgadrukk esetén segít. Ha nagyobb trauma áll a problémáid mögött, összetettebb segítségre lesz szükséged.

1.Rész
2.Rész
3.Rész

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése